mandag 23. november 2009

Kransekake

Ok, Daniel, jeg skjønner du har fått dilla på baking. Her kommer den oppskriften på kransekake som jeg alltid har brukt.

Ingredienser
Dag 1:
500 g mandler
500 g melis
3 eggehviter, uvispet

Dag 2:
2 eggehviter, stivpisket

Til pensling av former:
smeltet smør/margarin
semulegryn
Dette er ikke nødvendig om du ikke skal lage hel kransekake.

Til montering:
1-2 plater kokesjokolade

Fremgangsmåte:
Det står i oppskrifta mi at du skal skålde mandlene og fjerne skallet og så la dem tørke på et håndkle i ca. en uke. Dette gjorde jeg første gang jeg bakte kransekake, men siden har jeg sløyfet det og brukt mandlene med skallet på.

Begynn slik:
Mal mandlen fint på mandelkvern. Bland mandler og melis sammen. Bland mandler og melis sammen med eggehviten i en kaserolle. Elt deigen godt sammen. Sett kaserollen på svak varme og varm opp massen mens du snur og elter på den hele tiden. Deigen skal bli så varm at du begynner å svi fingerknokene, men pass på at den ikke svir i bunnen for da er den ødelagt. Sett så kasserollen til side på benken med et lokk oppå og la den stå der til neste dag.

Dag 2:
Stivpisk eggehvitene og elt dem inn i mandelmassen fra dagen før. La deigen deretter stå å hvile i 2 timer.

Imens gjør du klar kransekakeformene. Hvis du ikke har planer om å gå til innkjøp av kransekakeformer, så tror jeg kanskje bestemor eller tante Maja har noen du kan låne. Det er jo vanligvis ikke det man har så mye bruk for. Formene må smøres med smeltet, men avkjølt smør og deretter strøs med semulegryn. Jeg synes stort sett det er enklere å bare lage kransekakestenger i stedet. De kan med letthet oppbevares på boks eller i fryser, og så sparer man seg arbeidet med formene.

Når deigen har hvilt i 2 timer kan de formes/rulles til lange pølser (ca 1,5 cm tykke) og legges i formene. Begynn med den minste i tilfelle du ikke får nok deig på slutten. Hvis du velger å lage kransekakestenger ruller du deigen til pølser (ca 1,5-2 cm tykke) og deler dem i lengder på ca 15 cm. Legg stengene på plate med bakepapir.

Steking:
Forvarm stekovn til 180 grader. Om du steker i ringformer skal du steke dem først midt i ovenen i 12-15 min og deretter flytter du dem på nederste rille og fortsetter stekingen i ca 3-5 min. De skal bare være svakt gyldne. Kransekakestengene trenger bare stekes midt i ovenen til de er svakt gyldne. Prøv deg frem med 13-15 min først. Avkjøl kakene raskt (og i formene) etter at de er tatt ut av ovnen.

Montering:
Smelt kokesjokolade og lag en trakt av to plastposer inni hverandre. Fyll i smeltet sjokolade og klipp et lite hull i spissen. Stable kakene med den største ringen nederst, legg på ett sikksakk lag med smeltet sjokolade, så en ny ring o.s.v. oppover. Sett kaken til akjøling slik at ringene limer seg fast. Pynt kaken med flagg og smellbonbonger etter at sjokoladen har stivnet. Om kaken skal stå en stund er det best å pakke den inn i plast.

Forøvrig kan kranekakeringene fryses før du pynter kaken. Om du lager kransekakestenger kan du også pynte med kokesjokolade og legge dem til avkjøling. Disse kan flyses med sjokoladen på. Stengene kan også oppbevares i en tett kakeboks. Lykke til og send meg noen kommentarer om hvordan det gikk når du er ferdig.

Glad i deg vennen min :-)

1 kommentar:

  1. Hvorfor skal deigen varmes? Jeg har gjort det i årevis uten å varme den, men lurer på hva som skjer dersom man varmer. Om kakene blir bedre av det så skal jeg starte å gjøre det :) Blir de seigere da eller?

    SvarSlett