mandag 16. november 2009

Lammerull

Det er jo slaktetid og i dag kom Frank hjem med ett helt lam. Han hadde fått alt kjøttet partert, så jeg gikk i gang med å sy lammerull med det samme. Det er jo snart jul og da er det er kjekt med gamle tradisjoner som hjemmelaget lammerull. Min oppskrift på lammerull har jeg fra min mor og den er veldig enkel.



Fjern eventuelle rester av sidebein fra slagsiden. krydre med salt og sort pepper. Skjær løk i tynne skiver og bre utover kjøttsiden. Legg på flere stykker av kjøtt. Her er det kjekt å bruke biter fra nakke og lignende. Jeg liker å skjære bort de største feltene med fett, da jeg foretrekker en mager, kjøttfyldig rull. Krydre mer med salt og pepper. Del opp 1 1/2-2 plater gelatin i store stykker og fordel mellom slagsiden og kjøttstykkene. Rull det hele sammen til en jevn rull og sy den stramt sammen med husholdstråd. Surr deretter mer tråd rundt rullen, slik at den holder sammen senere når den skal kokes.

Etter at rullen er sydd og surret legges den i en form og dekkes med grovsalt. Sett dette kaldt og la den stå i salt i 3 døgn. Deretter kan rullen oppbevares i fryseren eller i en mild saltlake til det er på tide å koke den til pålegg. Jeg pleier å koke lammerull i bortimot 2 timer på svak varme. Når den er kokt legges den i press i en rullpresse eller i en form med lokk og vekt over til den er avkjølt. Så er det bare å skjære den i skiver og spise på brødskiva med det tilbehøret man liker best.

1 kommentar:

  1. namman helårsmat,- mn foretrekker å spare den til juletiden.

    SvarSlett