mandag 16. november 2009

Lutefisk

I helga var Frank og jeg i Tromsø og møtte familie. Det ble selvsagt mye god mat. Lørdag spiste jeg lunsj med min datter på Emmas Under i Kirkegata. Vi spiste laksefilet med salat, solbakte tomater og en lett aioli. Til dessert tok vi et lite stykke ostekake. Begge deler anbefales på det sterkeste. Med oss i bagasjen fra Tromsø fikk vi forresten en meget god lutefisk som vi lagde til middag i dag. Det var litt spennende for hverken Frank eller jeg har noen gang laget lutefisk selv. Men her er en oppskrift på det vi gjorde.


Lutefisk: Strø grovsalt over luteisken og la den stå å trekke salt i 20-30 min. Legg deretter i ildfast form med aluminiumsfolie over og bak i stekovn på 200 grader i ca. 45 min. Imens lages tilbehøret, som bestod av kokte mandelpoteter, ertestuing, kålrot/søtpotetstappe, sprøstekte baconterninger og litt revet brunost. Ertestuingen bør helst være hjemmelaget av ordentlige grønnerter, slik at man bare kan ta opp en porsjon fra fryseren, varmes i mikrobølgeovn (en av de få tingene mikro fungerer godt til), og smakes til med smør, salt og sukker.

Kålrot/søtpotetstappe lages som vanlig kålrotstappe, bare halvt om halvt kålrot og søtpotet. Smaker mye bedre enn kålrotstappe og har en absolutt flottere farge. Kok grønnsakene. Sil fra vannet og mos kål og søtpotet. Smak til med en klatt smør, en liten dæsj kremfløte, salt og pepper.

Hjemmelaget ertestuing: Bløtlegg ertene over natten. Hell av vannet og fyll på nytt vann til ertene er dekket. Kok i ca 2 timer på svak varme. Avkjøl og fyll i porsjonspakker for frysing og senere bruk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar