tirsdag 27. oktober 2009

Kremet fiskesuppe på 1-2-3

God og næringsrik mat som er lett å lage er denne fiskesuppa der "me juksar lite". Hvem har vel tid til å lage fiskekraft fra grunnen av når man kommer fra jobb, så da er det greit å kunne få litt hjelp fra TORO. Dette er en fiskesuppe som jeg vanligvis lager på de grønnsakene jeg har igjen i kjøleskapet, men ingrediensene er stort sett som følger.


Ingredienser:
Utgangspunktet er altså en pose Bergensk fiskesuppe fra TORO
Ca. 400-500 g fiskefilet (i går brukte jeg torsk, men alt går - bruk gjerne flere typer fisk)
1 liten boks pillede reker
Ca 10 cm av en purreløk
2 gulrøtter
1 dl fløte eller 2-3 ss sæterrømme
1 ts timian
Alternativt også litt blomkål eller brokkoli og noen sukkererter

Fremgangsmåte:
Snitt ferdig alle grønnsakene i passe biter og legg dem i separate hauger. Grønnsaker med ulik koketid skal i gryta på ulike tidspunkt. Lag fiskesuppa med 8 dl vann og 1 dl kremfløte/rømme (tilsammen 1 dl mindre væske enn foreslått på pakken)
Varm opp under omrøring og småkok i ca 5 min. Ha i purreløk, gulrøtter og timian. Småkok videre i 3-4 min. Ha i blomkål og ca 1 min senere brokkoli om du har dette. Sil vannet av rekene og legg dem i gryta sammen med sukkerertene. Ikke la suppa koke mer enn ett min etter at rekene og sukkerertene er hatt i da disse bare skal varmes opp. Alle grønnsakene skal fortsatt være sprø å tygge på etter koking, det er da de smaker best.

Sever med hvitløksbrød, foccacia eller annet godt brød. Sunt og godt - og det tar ikke mer enn 30 min å lage, inkl forberedelsene :-)

Alternativt kan suppa lages litt mer avansert med f.eks blåskjell og annen sjømat, men pass på koketidene. Blåskjellene bør f.eks. få koke med i suppa i noen minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar