mandag 26. oktober 2009

Mammas suksessterte

Ja, dette er den oppskriften jeg har brukt i alle år.
Bunn:
300 g finmalte mandler (bruk helst gammeldags håndkvern)
5 eggehviter
250 g siktet melis
1 ts bakepulver

Smørkrem:
5 eggeplommer
120 g sukker
1 dl kremføte
2 pl gelatin
120 g smeltet margarin

Glasur:
1 pl mørk kokesjokolade

Fremgangsmåte:
Varm ovenen til 200 grader og sett inn rist på midterste rille. Finmal mandler og bland med melis og bakepulver. Pisk eggehvitene stive. (Bruk evt. 1 ss av meliset for å få dem raskt stive). Bland forsiktig inn mandelmassen og fordel deigen i 2 springformer (ca 24 cm diam) dekket med smurt bakepapir. Sett formene i ovenen (1 nederst og en i midten) og stek i 16 min. Bytt plass til formene og stek i 7-8 min. Avkløl på rist uten å ta av bakepapiret.

Legg gelatinplatene i ett glass kaldt vann. Smelt smøret og avkjøl. Lag smørkremen ved å blande sukker, eggeplommer og kremfløte. Kok opp forsiktig og kryst vannet av gelatinplatenen og rør dem ut i eggekremen. Pisk godt og avkjøl. Rør i smøret når det er kaldt, men før det begynner å stivne. Rør godt og sett fyllet i kjøleskap ii ca. 2 timer eller mer.

Pynt kaken ved å smøre kremen på en av bunnene og legg den andre oppå. Smelt kokesjokoladen og smør over toppen. Avkjøl til neste dag. Kaken kan godt stå i kjøleskap i flere dager og den kan også fryses.

2 kommentarer:

  1. Hmm, i min oppskrift har jeg 1 1/4dl sukker, men det er vel kanskje det samme? Og 110g margarin. :P Også venter jeg som sagt på oppskriften til brownies. :) Ellers ønsker jeg gjerne flere middagsoppskrifter av det litt enklere kaliberet, sånne som ikke tar all verdens tid å lage. ;)

    -Daniel-

    SvarSlett
  2. Nå har også jeg endelig fått testet ut oppskriften og laga kaka. Nå blir det en søt nyttårsfeiring :)

    Godt nytt år!

    SvarSlett