torsdag 13. januar 2011

Eplerundstykker

Akk, så var jula over og vi skal prøve å leve litt sunnere. I løpet av se site to årene har minst 10 overføldige kilo sneket seg inn på meg og selv om jeg innser at en fullstendig lavkarbo meny ikke er noe for meg, så går det jo an å gjøre noen grep for å få et sunnere kosthold, i alle fall til hverdags. I siste utgave av KK fant jeg et bilag som hadde oppskrift på deilige og sunne epleundstykker.


Ingredienser
2 1/2 dl vann
2 1/2 dl melk
1 pk gjær
4 ss olje
2 ts sukker (kan sikkert sløyfes)
1 ts salt
1 ts malt kardemomme
2 revne epler (ca 3 dl)
2 dl lettkokte havregryn
250 g grov sammalt speltmel
ca 700 g speltmel
vann til pensling
sesamfrø til pynt



Lunke vann og melk til 37 grader. Smuldre i gjæren og ha deretter i alle de andre ingrediensene. Arbeid deigen smidig i en kjøkkenmaskin. Dryss over litt mel og la deigen forheve til dobbel størrelse. Hvelv deigen på bakebordet. Del den i to og rull ut to lange pølser. Del opp ca. 10 emner av hver pølse og rull dem sammen til runde boller. Sett dem på stekeplate med bakepapir og la dem etterheve i ca. 30 min. pensle med vann og strø på sesamfrø. Stekes på 225 grader i ca. 10 min.

Runstykkene holder seg saftige og gode utrolig lenge :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar