tirsdag 8. desember 2009

Saus gjør susen

Hjemmelaget saus er utvilsomt bedre enn den som kommer i pose. Mange sauser er dessuten ikke særlig krevende å lage. Til lammefileten på bildet har jeg laget en enkel fløtesaus med sjampinjong og snøfrisk kremost.


Fremgangsmåte:
Fres litt sjampinjong i smør. Strø på litt salt og pepper og evt. litt mørk buljongpulver. Hell over 1 pk kremfløte og la det hele putre på svak varme til sausen er blitt passe tykk. Ha i en halv pakke snøfrisk mot slutten og la den smelte inn i sausen. Sausen smaker ekstra godt om du heller stekesjy fra kjøtteti på slutten. Smak til med mer krydder om nødvendig, men ikke la sausen bli for salt.

Et annet tips: Det blir faktisk også en ganske god saus simpelthen med å smelte en pakke snøfrisk i en stekepanne og servere det som saus :-)

1 kommentar:

  1. Jeg lagde faktisk en ganske lik saus, uten å ha lest dette innlegget først. Gjorde det mer på feelingen, da jeg ikke hadde noen anelse om hvordan jeg skulle gå frem, men jeg freste 3 store champignon og en halv hvitløk (5 store fedd) i panna, og hadde i en pakke fløte (kremfløte, såklart). Så smakte jeg til med salt og pepper. Sausen ble helt fantastisk, og jeg fikk mye skryt. Andre gangen jeg prøvde det, etter å faktisk ha lest ei oppskrift på nettet, prøvde jeg med soyasaus i, men den ble ikke like god.

    SvarSlett